Rabu, 14 Oktober 2015

Nasihat; Syarat Teman Setia

Falsafah Hidup
Mutiara Falsafah Buya Hamka; Persahabatan.

Syarat-syarat teman setia sekurang-kurangnya sepuluh perkara:
  1. Tidak ada maksud yang tak jujur (udang di balik batu).
  2. Dia streng kepada kita pada waktunya, tidak mengambil-ambil muka, bersikap terus terang, bukan menyia-nyiakan perbuatam kita, padahal salah. Sanggup dia menyalahkan pekerjaan kita yang salah, walaupun pahit bagi kita menyalahkannya.
  3. Kalau perlu dia suka berkorban untuk kita pada waktunya, sebagaimana kesanggupan kita berkorban pada waktunya pula. Jangan hanya menerima saja, hendaklah sanggup pula memberi.
  4. Tahan harinya melihat perangai kita yang kerap kali berubah-ubah dan tabiat buruk yang ada pada diri tiap orang, sehinnga tifak segera dia naik darah melihat keburukan itu. Bahkan dia sabar. Kelak apabika datang angin baik, suka dia menunjukan kesalahan kita itu dengan laku yang patut.
  5. Dia terus terang kepada kita, tidak pernah membohong, walaupun dengan berdusta itu menurut pertimbangannya akan dapat memelihara hati kita.
  6. Dihormatinya rumah tangga kita, dimuliakannya kehormatan kita.
  7. Hendaklah lebih utama budinya dari kita, luas akalnya, mulai tujuannya. Sehingga dibawanya kita ke atas, bukan dijatuhkannya ke bawah.
  8. Kalau perlu, dia sanggup mengorbankan apa yang perlu dan mahal buat kita.
  9. Dipersetujukannya jalan pikirannya dengan jalan pikiran kita.
  10. Rahasia kiya disimpannya, tidak diumpat digunjingnya di belakang kita. Zahir dan batinnya sama rata di dalam perkara-perkara yang berhubungan dengan kita.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar